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NOTES ON: SAN PEDRO GARZA GARCÍA

Updated: Sep 6

Fiction seems to permeate the Municipality of San Pedro, from the bumpy-free streets to the imposing high scrapers that decorate the sky and further immerses their habitants in the narrative it seeks to hold, it is no surprise that to the outsiders might seek them with distrust. 

This is to no one’s blame, San Pedro lacks all the debilitating and lackluster characteristic the rest of Mexico faces, such as violence, poverty and lack of resources among other things. The media hasn't helped either, that community of San Pedro has always been persecuted by the cameras, magazines, televisions and the public opinion, which in a sort of a  feedback loop ends up influencing their own self image. 


See for example the photobook “Ricas y Famosas” by Daniela Rossell, that caused polemic upon its publication, primarily by the subjects it depicted. Another project like that was surely impossible now, since the community of San Pedro is very tight knead and nobody would want to be exposed like that when the social valley isnt that vast. Despite these, Yvonne Venegas due to a mix of certain luck, her likeness with her sister Julieta Venegas and her genuine curiosity to photograph the high classes of México, as she has done before, led her to the development and publication of her photobook “San Pedro Garza García” 


This genuine curiosity and sincerity she had approaching that bubble allowed her to intimately get to know their subjects and consequently it allowed their subject to know they won't be exposed in a bad light, as this is what “San Pedro Garza García” seeks to do. It strive to depict fragments, moments of their everyday life. Stills of a life unknown to many, to places and people some might never know, and it is through this approach that Yvonne Venegas manages to humanize a sector heavily scrutinized. 


The photobook doesn't strive to be something else than documentary, the photos reflect this decision and allows the eye to take over, not the camera lens. It is through Venega’s technical ability that presents the viewer with a bigger image than if first seems to be, encompassing the subject, the background, the mood and the tone. Following the logical sense of exclusivity, Venegas doesn't add much content to the photos, at much  just the first name of the subjects. It allows the viewer to take the photo at face value, and besides, only the people who know the subject will be able to identify the people depicted inside that bubble. 


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La ficción parece permear el Municipio de San Pedro, desde las calles sin baches hasta los imponentes rascacielos que decoran el cielo y sumergen aún más a sus habitantes en la narrativa que busca sostener. No es de extrañar que los forasteros los vean con desconfianza. Esto no es culpa de nadie, San Pedro carece de todas las características debilitantes y deslucidas que enfrenta el resto de México, como la violencia, la pobreza y la falta de recursos, entre otras cosas. Los medios tampoco han ayudado, ya que la comunidad de San Pedro siempre ha sido perseguida por las cámaras, las revistas, la televisión y la opinión pública, lo que, en una especie de ciclo de retroalimentación, termina influyendo en su propia autoimagen.


Veamos, por ejemplo, el fotolibro “Ricas y Famosas” de Daniela Rossell, que causó polémica tras su publicación, principalmente por los sujetos que retrataba. Un proyecto similar sería imposible ahora, ya que la comunidad de San Pedro es muy unida y nadie querría ser expuesto de esa manera cuando el valle social no es tan amplio. A pesar de esto, Yvonne Venegas, gracias a una mezcla de suerte, su parecido con su hermana Julieta Venegas y su genuina curiosidad por fotografiar a las clases altas de México, como lo ha hecho antes, la llevó al desarrollo y publicación de su fotolibro “San Pedro Garza García”.


Esta genuina curiosidad y sinceridad con la que se acercó a esa burbuja le permitió conocer íntimamente a sus sujetos y, en consecuencia, permitió que estos supieran que no serían expuestos de manera negativa, ya que eso es lo que “San Pedro Garza García” busca evitar. Se esfuerza por retratar fragmentos, momentos de su vida cotidiana. Instantáneas de una vida desconocida para muchos, de lugares y personas que algunos tal vez nunca conocerán, y es a través de este enfoque que Yvonne Venegas logra humanizar a un sector fuertemente criticado.


El fotolibro no pretende ser otra cosa que documental. Las fotos reflejan esta decisión y permiten que el ojo tome el control, no el lente de la cámara. Es a través de la habilidad técnica de Venegas que presenta al espectador una imagen más amplia de lo que parece a simple vista, abarcando al sujeto, el fondo, el ambiente y el tono. Siguiendo la lógica de la exclusividad, Venegas no agrega mucho contenido a las fotos, a lo sumo solo el primer nombre de los sujetos. Esto permite al espectador tomar la foto por su valor literal, y además, solo las personas que conocen a los sujetos podrán identificar a las personas retratadas dentro de esa burbuja.


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